Voorkom als werkgever burn-outs bij collega’s met deze 6 tips

Een flink deel van het ziekteverzuim ‘eindigt’ in een burn-out. Als werkgever of leidinggevende is het daarom verstandig om oorzaken van een burn-out te herkennen en effectief aan te pakken. Maar wat zijn de signalen? En wat kan jij er als werkgever dan aan doen om een burn-out te voorkomen? Dit zijn onze 6 tips.

Preventieve verzuimgesprekken

Het is lastig om als leidinggevende aan te voelen of iemand richting een burn-out gaat. Praat daarom goed met elkaar tijdens preventieve verzuimgesprekken. De oorzaken van verzuim liggen namelijk vaak veel dieper dan ‘gewoon moe zijn’ of ‘een griepje hebben’. Door de juiste vragen te stellen in dit gesprek, kom je tot de kern van het probleem. De juiste technieken voor goede vragen kun je leren. 

Detecteer of er beginverschijnselen zijn van een burn-out, zoals irritaties, overprikkeldheid of uitputting. Is dat het geval? Dan kun jij als leidinggevende de zes oorzaken van de burn-out aanpakken.

johanna buguet u5L8EFY1RT4 unsplash 3 

1. Werklast

Wanneer een medewerker continu meer dan 100 procent blijft geven op het werk, breekt hem dat vanzelf op. Op het werk moet er namelijk ook tijd zijn voor rust en herstel. Net zoals je na een lange dag jezelf ook weer oplaad door te slapen. 

Jouw collega vermindert zijn werklast door zijn tijd beter te managen. Niet om meer werk gedaan te krijgen, maar om juist die rustmomenten te vinden. Motiveer hem daarom om op sommige dagen voor niet hoger dan een 8 te gaan in plaats van een 10. Hij moet durven nee zeggen, taken te delegeren en prioriteiten te stellen. Wanneer die vaardigheden hem ontbreken, stel dan een training voor om dat ontwikkelen.  

2. In control

Niemand wil zich dagelijks machteloos voelen. Maar soms hebben jouw collega’s geen invloed op beslissingen die op hem van toepassing zijn. Wanneer ze gebrekkig toegang hebben tot belangrijke hulpmiddelen bijvoorbeeld, zoals een snel werkende computer. Dat frustreert. Als diegene het gevoel heeft dat hij onvoldoende autonomie heeft en niet ‘in control’ is, stel jezelf dan de vraag: wat zorgt er precies voor dat hij zich zo voelt? En wat kan ik eraan doen om de situatie te veranderen?

Baken bijvoorbeeld duidelijk zijn grenzen af. Dat hij niet meer 24/7 voor vragen beschikbaar is, maar alleen ‘s ochtends van 10 tot 12. Heeft jouw collega meer menskracht of middelen nodig om zijn werk voor elkaar te krijgen? Geef dat dan. Zo creëer je voor hem meer controle over zijn werkomgeving.

Maak van jouw team een soepele, geoliede machine. Volg een training.  

Bekijk de training

3. Beloning 

Jouw collega werkt zich iedere dag in het zweet, geeft de volle 100 procent, maar niemand die het opvalt. Of misschien valt het harde werk jou wel op, maar ontbreekt de waardering daarvoor. De kans is groot dat het voor jouw collega voelt alsof het allemaal niet de moeite waard is. Ook hier kun je jezelf weer de vraag stellen: wat kan je hem bieden om zich wel gewaardeerd te voelen?

Misschien voelt een financiële beloning als meer salaris of een promotie als een goede waardering voor zijn werk. Of helpt meer constructieve feedback van collega’s of één-op-één contact met jou als leidinggevende. Experimenteer met verschillende soorten ‘beloningen’ en stel vast met welke jij als  werkgever uiteindelijk een burn-out voorkomt. 

4. Werksfeer

Als iemand met tegenzin naar werk gaat, kan dat liggen aan de werksfeer. Je bent er samen met jouw collega’s verantwoordelijk voor dat die prettig is. Maar net als jouw klanten kies je jouw collega’s niet zelf uit. Hoe zorg je er als leidinggevende dan voor dat ondanks dat het team soms botst er toch een fijne werksfeer hangt?

Dat kan al door even aan een collega te vragen hoe het met hem of haar gaat. Wees dan oprecht in diegene geïnteresseerd en luister goed. Stuur ook even een berichtje met een welgemeend compliment voor die uitstekende presentatie vanochtend. De prettige werksfeer die zo ontstaat resulteert ook in een fijnere samenwerking in het team. 

5. Fairness

Op het kantoor moet iedereen gelijk worden behandeld. Waarom krijg iemand dan wel extra tijd en middelen om zijn werk af te maken en de ander niet? En als jouw collega een financiële beloning krijgt voor een prestatie, vind jij het ook oneerlijk als jij niets krijgt voor exact dezelfde prestatie. Een van de oorzaken van een burn-out is dan ook het gebrek aan ‘fairness’ op de werkvloer.

Voelt het alsof het in jouw werkomgeving er oneerlijk aan toe gaat? Denk dat niet alleen, maar spreek het uit. Mensen zijn zich vaak niet bewust van het ‘voortrekken’. Datzelfde geldt als jij vindt dat jouw collega onterecht met de eer strijkt. Stel bijvoorbeeld voor of jouw collega als co-auteur van het voorstel benoemd kan worden. Of presenteer een plan met zijn tweeën als jullie er allebei aan hebben gewerkt. 

6. Mismatch in waarden

Als jouw collega persoonlijk – in zijn leven en werk - iets belangrijk vindt en jouw organisatie niet, dan kan dat de motivatie om hard te werken en door te zetten een flinke knauw geven. Idealen en waarden zitten vaak diep verankerd in mensen en organisaties en zijn moeilijk te veranderen. Lastig, vooral omdat dit ook een oorzaak voor iemand zijn toekomstige burn-out kan zijn.

Ga daarom zorgvuldig na hoe belangrijk het voor degene is dat zijn persoonlijke waarden overeenkomen met de waarden die in jouw organisatiecultuur zitten. Ontdek hier bijvoorbeeld zijn persoonlijke waarden en doe de test. Blijkt dat de conclusie uit de test niet overeenkomt met jouw bedrijf? Dan is het goed om hier iets aan te doen. Zo doe je dat

Pak de zes oorzaken aan

Experimenteer met de aangedragen oplossingen en evalueer na een tijdje waar het je heeft gebracht. Misschien merk je dat jouw collega na een paar maanden weer opgewekt, enthousiast en uitgerust naar zijn werk gaat. Of dat de werksfeer zo prettig is dat hij met collega’s steeds vaker op de vrijdagmiddagborrel blijft hangen. Als dat zo is, ben je op de goede weg. 

Burn-out als werkgever voorkomen lukt niet

Lukt het je niet om de zes oorzaken aan te pakken en heb je er alles aan gedaan? Dan wordt het voor jouw collega misschien tijd om te zoeken naar een andere werkomgeving. Dat is een drastisch maar soms nodig besluit. Liever pak jij daarom het probleem vroegtijdig aan met preventieve verzuimgesprekken om dit gevolg te voorkomen.

 

Door (preventieve) verzuimgesprekken te voeren ben je op tijd om burn-outklachten op te merken en aan te pakken. Ook resulteren constructieve verzuimgesprekken in minder uitval. Onze training leert je hoe dit gesprek effectief voert. 

Bekijk de training